Špinavá hra

29. 4. 2004

Válka o Novu mezi Železným a Lauderem probíhala v poněkud zvláštním mediálním prostředí. V České republice se totiž nenašlo jedno jediné médium, které by občanovi zprostředkovalo opravdu nezávislé zpravodajství, investigaci ve stylu padni komu padni a které by všechny proběhlé děje také umělo s odstupem okomentovat. Sama Nova o sporu raději téměř neinformovala a prakticky všichni ostatní – ať už vědomě, či nevědomě – pouze papouškovali prefabrikáty od PR agentur.

Ronald Lauder si hned zkraje pro své mediální zastupování najal Michala Donatha z PR firmy Donath – Burson – Marsteller. A je třeba říci, že volil dobře. Donath a jeho lidé odvedli profesionální práci, neboť většina českých médií pracovala pod jejich taktovkou. Dokázali vytvořit tu správnou společenskou atmosféru, ve které Česká republika prohrála neprohratelnou arbitráž a její daňoví poplatníci zaplatili americkému miliardáři 10 miliard korun. Sám Michal Donath má pro podobnou desinformační práci ty „nejlepší“ předpoklady. V otevřených zdrojích se lze dočíst, že je to dvojnásobný agent StB, vedený pod krycími jmény Kurt a Don.

Už se zdálo, že vše je dobojováno. Ronald Lauder zkasíroval české daňové poplatníky, Špidlova koalice na oplátku ovládla všechny mediální rady, Jan Vávra dostal svůj jidášský žold a Michal Donath tučný desátek. Teď se však objevil problém. Z Křečkovy vyšetřovací komise přicházejí informace, že leccos okolo arbitráže proběhlo podivným způsobem, klíčový důkaz je podvržený a zfalšovaný dokument. A co je nejhorší, dokonce to proniklo do sdělovacích prostředků. Některé noviny, jako třeba Mladá fronta Dnes či Lidové noviny, veškeré informace tohoto druhu sice i nadále sveřepě cenzurují, takže jejich čtenáři vůbec nemají šanci se o těchto znepokojivých skutečnostech dozvědět, jiní – Právo a Hospodářské noviny – však o tom tentokrát napsali. Reportáž na toto téma dokonce odvysílala i Česká televize. Skoro to vypadá, že Donath a spol. někde užívají žoldu a zanedbali tu správnou kuratelu.

Donathovi psavci budou muset hodně rychle vyvinout horečnou činnost, aby uhasili požár a českého občana nadále udrželi v přesvědčení, že čtverec je kulatý a hodný americký strýček Ronald byl okraden. Však už se také v internetových diskusích vynořily známé „anonymní“ firmy a nenápadně zamořují prostor. Vyjde jim to i tentokrát?

Aktualizováno ( Úterý, 30 Červen 2009 11:00 )