Články - 2010

Dennodenně jsme zaplavováni nějakými průzkumy veřejného mínění. Za normálních okolností by měly zobrazovat, co si lidé skutečně myslí. Ale je tomu opravdu tak? Neslouží agentury pro výzkum veřejného mínění – a zvláště pak některé z nich – spíše k formování veřejného mínění? Je napřed realita a za ní teprve následuje její statistický obraz, nebo je to naopak, že nejdříve je pokřivená „statistika“ a realita teprve následně dohání cinknutý „průzkum“?

Kupříkladu: Jak to bylo před čtyřmi lety s preferencemi Zelených, tehdejším miláčkem některých novinářů a dalších vlivných struktur? Opravdu měli už několik týdnů před volbami a před televizními debatami dostatek procent pro vstup do sněmovny, jak tvrdili agenturní výzkumníci, nebo cinknuté průzkumy teprve následně akcelerovaly realitu žádoucím směrem, žádoucím pro ony vlivné kruhy?

Není žádným tajemstvím, že potřebné výsledky veřejného mínění či stranických preferencí si lze koupit. Zdaleka nejčastěji je v této souvislosti v mediálním a politickém zákulisí zmiňována společnost STEM, firma vlastněná bývalým učitelem marxismu-leninismu na vokovické sorboně a navenek reprezentovaná Janem Hartlem. V minulosti to došlo již tak daleko, že mlčení diktované profesní kolegialitou v této souvislosti prolomili také zástupci z jiných agentur. I falešná solidarita má své meze.

Je všeobecně známou skutečností, že STEM slouží ČSSD a speciálně Jiřímu Paroubkovi pokaždé, když je potřeba dodatečně dokázat, že oranžový předseda je nejlepší, nejchytřejší, nejkrásnější, že je nedostižný diskutér a vůbec, že sociální demokraté jsou světlou budoucností našich pracujících. Nic proti tomu. Je to soukromý obchod, a když to někdo chce platit, někdo se chce profesně křivit a někdo tomu chce věřit, nic s tím nenaděláme. I taková je svoboda a demokracie.

Úplně jinou otázkou ale je, proč právě STEM, tedy firmu s touto pověstí, si najala Česká televize jako jednu ze dvou agentur, které pro ni připravují průzkumy volebních preferencí, podle kterých televize veřejné služby obsazuje předvolební debaty. Rovněž je známo, že Lidový dům si brutálním způsobem dodatečně prosadil STEM i pro obdobné průzkumy zadávané Českým rozhlasem.

Přemýšlivý koncesionář si za těchto okolností oprávněně klade otázku, zda je to pouze náhoda, že některé výsledky průzkumů, zrcadlící se v obsazení debat, přímo pozoruhodně nadbíhají politickým zájmům ČSSD. Pro veřejnoprávní média to není dobrá vizitka.  

21. 4. 2010